řadou vrozených reflexů, které mohou souviset např. s pečující osobou objímací, úchopový, či s krmením sací, polykací a většina I.P.Pavlova těchto reflexů vymizí během prvních tří měsíců života. Tyto reflexy jsou pak nahrazeny již celistvějším vzorcem chování. K podobným Karlov závěrům došli i Dittrichová a kol. kteří prováděli rozbor chování dítěte raného věku. Posuzovali údaje o spánku, bdění a počátků učení v prvním a čtvrtém měsíci života dítěte. Z jejich závěrů vyplývá, že uvedené procesy dítěte probíhají v daných věkových obdobích odlišně. Některé tyto procesy se v prvním měsíci vyskytují v určitém sledu a konkrétní obsahové struktuře, avšak nemají své hlídání dětí Praha 2 analogie v měsíci čtvrtém a to platí i naopak. Proti těmto názorům stojí např. E. Erikson, který vymezuje délku novorozeneckého stadia dítěte jako období šestinedělí matky. Podobný názor ve své knize uvádějí i T. Hellbrgge a kol. kdy období novorozence končí dosažením jednoho měsíce života. Bez ohledu na odlišnosti ve vymezení jednotlivých autorů, novorozenecké stadium začíná porodem. Dochází k prvnímu jak fyzickému, tak smyslovému oční, čichový, sluchový kontaktu mezi matkou a dítětem. V současnosti je v České republice ve většině Prahy 2 hlídáme dítěti případů hned po porodu dítě položeno na břicho matky, aby došlo ke kontaktu kůže na kůži. Pak může matka hladit dítě po zádech, kolébat jej, navázat s ním oční kontakt, čímž u ní i u dítěte dochází ke zklidnění a určitému uvolnění. Právě tento okamžitý
poporodní kontakt matka dítě sehrává významnou roli v utváření mateřského chování v následujících měsících Hales et al., In Šulová, Vzniká nová vztahová síť mezi matkou a dítětem. Během této vývojové fáze dítěte prožívá matka své šestinedělí. Ať je Zvonařka již doba mateřské či rodičovské dovolené v různých státech různě dlouhá většina z těchto států má období šesti týdnů ponechané jako základní dobu, kterou by po porodu měla matka zůstat doma Marksová Tominová, Činnost dítěte vyplňují krátké úseky bdění spojené s uspokojováním biologických potřeb. V tomto období se dítě přizpůsobuje pro něj novým podmínkám svého prostředí, za pečující osobu se pro účely této práce považuje osoba, která pečuje o dítě, přičemž citlivě navazuje na mateřskou péči, vytváří mu bezpečné pražské kadeřnickými salony