vyhledávají. Nejčastěji uváděným důvodem je v drtivé většině nezbytnost nastoupit do zaměstnání a to nejen rodičů, kteří pracují na plné úvazky, ale také rodičů pracujících na částečné úvazky s tím, že část pokryje hlídáním babička nebo jiný příbuzný a Vysočanská část potřebné doby stráví dítě v jeslích. Dále jesle vyhledávají matky, které chodí na zdravotní rehabilitace nebo na přípravné kurzy do zaměstnání když chodí na těch dnů se domluvíme, že budou chodit v pondělí, protože maminka v pondělí učí, buďto jsou to na univerzitě nebo cizí jazyky, no to tady máme ty učitelky asi nebo a tak učí každá jiný den, z toho jsou maminky, které dochází na hlídají dítě Vysočanskou rehabilitace na léčby a nebo jsou to maminky, který si jenom potřebují udělat nějaký takový, aby se z toho nezbláznily, takže třeba přijdou a dají ho tady a odejdou si nakoupit nebo na kosmetiku a tak, samozřejmě to zaměstnání je tam asi převažující, tam musíme vyjít hlídání dětí Vysočanská vstříc každopádně. RV. Dvě z respondentek také zmiňovaly j ako důvod využívání jeslí přípravu dítěte na nástup do mateřské Českomoravská školy. Tyto respondentky upozorňují, že řada dětí, která je do věku tří let pouze s matkou, je poměrně nesamostatná, obzvlášť v porovnání s těmi, které k nim dochází od útlého věku. Rodin, které by jeslí využívaly proto, aby si odpočinuly od péče nebo proto, aby dítě bylo v kolektivu, zdá se ubývá dřív se stávalo, že třeba jen na zpestření, že je to dítě rádo v kolektivu, ale teď už čím
dál míň, v podstatě už dlouhou dobu jsem se s tím nesetkala. RV. Jesle jsou dlouhodobě využívány z důvodu zaměstnání rodičů, charakter klientely se však postupně mění, jak podotýká jedna z respondentek dřív jesle sloužily spíš jako podpora těch sociálně slabších rodin, ale postupně teď je to spíš podpora nebo pomoc těm vysokoškoláčkam, které se chtějí co nejdříve vrátit ke své profesi, které nemůžou Vysočanské hlídáme dítěti mít dlouhou přestávku. RV. Jedna z tazatelských otázek zněla, na co se rodiče ptají, když k Vám poprvé přijdou. Jejím cílem bylo Kolbenova zjistit, na co se rodiče zaměřují a jaké mají požadavky. Odpovědi se značně lišily. Ovšem v jádru snah rodičů leží nezbytnost zjistit, jaké jsou poplatky za služby a provozní podmínky jako otvírací doba, jaké hračky si mohou děti přinést z domu, apod. Vzhledem k nedostatku míst jsou rodiče při vznášení požadavků spíše pasivní a to hlavně v případě veřejných jeslí. Od soukromých poskytovatelů požadují o něco více a zajímají se tak o další aspekty fungování, zda na začátku probíhá adaptační program pro dítě, hlídání dětí Vysočanská jaká je obsahová náplň programu, zda se k dětem přistupuje individuálně, jaké je stravování a pitný režim, jak často jsou děti Klíčov přebalovány, kolik je dětí ve skupince a např. také zajímá je, kolikrát chodíme ven, co baští děti, jestli máme čističky vzduchu, jako mateřským soukromým školám nedaleko Prahy 9 Vysočanské