že vybrané osoby musejí splňovat potřebné požadavky, mít určité vlastnosti, osobní charakteristiky apod. Stejně jako jsem k tomuto Dvorce výzkumu také hledala jen matky s dětmi do tří let věku využívajících služby babysittingu. Nejde tedy o statistickou reprezentativnost, hlídají dítě Barníku nýbrž o reprezentativnost daného prostředí, či problému. Hrozí zde i snadná náchylnost k ovlivnění výsledků samotným výzkumníkem a jeho osobními preferencemi Gavora, Hendl, čemuž jsem se maximálně snažila vyhnout. Výzkumníci v kvalitativním výzkumu nejčastěji Kavčí Hory používají tři typy dat. Těmi jsou data z rozhovorů, data z pozorování a data z dokumentů. Údaje, se kterými výzkumníci pracují, jsou hlídáte dítěte Braník tedy převážně slova a text Švaříček, Šeďová a Technika sběru dat Cílem kvalitativního výzkumu je porozumět lidem a zkoumaným událostem v jejich životě. Jde tedy o subjektivní okolnosti, na které se výzkumní soustřeďuje. I proto považuje Gavora za jeden z nejlepších nástrojů zkoumání vlastní úsudek a zkušenosti výzkumníka. Ovšem pro usnadnění výzkumníkovy práce při zpracovávání údajů používá kvalitativní výzkum určité techniky sběru dat. Technika zvolaná pro výzkum v této práci byla technika rozhovoru. Rozhovor je nejpoužívanější metodou sběru dat, která se v kvalitativním výzkumu používá. V podstatě jde o dotazování jednoho účastníka rozhovoru zpravidla jedním výzkumníkem za pomocí několika otevřených otázek. Při rozhovoru se výzkumník snaží proniknout hlouběji do
zkoumaného tématu, pochopit jednání určitých skupin lidí, zjistit jejich pohled na zkoumanou věc Švaříček, Šeďová, V kvalitativním Braníkem hlídáme dětmi výzkumu existují dva základní typy rozhovoru, a těmi jsou rozhovor polostrukturovaný a nestrukturovaný, neboli narativní. Oba druhy se od sebe liší mírou předem připravených otázek na rozhovor. Pro účely tohoto výzkumu byl využit polostrukturovaný rozhovor, kdy jsem dopředu měla připravenou sadu otázek. Ovšem každý rozhovor proběhl zcela individuálně, jelikož jsem nepostupovala vždy přesně podle seznamu hlídání dětí Braník připravených otázek, ale vždy podle konkrétní situace s respondentem. Výběr respondentů Požadavky na respondentky mého výzkumu byly následující. Bylo nutné sehnat rodiny, respektive matky, které mají minimálně jedno dítě do tří let věku a využívají, nebo využívaly, u něj služeb babysittingu. Soubor dotazovaných s maximálně tříletým dítětem byl zvolen záměrně, protože jak vyplynulo z